Excelente matéria do breakingdefense.com aponta a visão de um expoente história da CIA sobre a evolução das missões aeronáuticas tripuladas de reconhecimento e IMINT. Charlie Allen entrou na agência central norte americana em 1958 e lá trabalhou por 40 anos. Em resumo de quem viveu os áureos anos do apogeu do U2 e do Blackbird, ele declara em síntese:
"...The world of manned reconnaissance is gone, and soon manned reconnaissance itself will be gone... [...] We all dream of the days of the SR-71, [...] Fastest aircraft that ever flew. Highest aircraft that ever flew. [...] fired something like 800 SAMs at it and never once touched it. [...] a tremendous history and rich history, but those are the historic days of manned aircraft [...] In the future, the history will be made by unmanned. [...] “Losing a pilot or having a pilot taken hostage can be very devastating, we found that out when Francis Gary Powers was captured on 1 May 1960.” [...] “I think we’ll move almost solely to unmanned reconnaissance, whether it’s long range in the class of Global Hawk or whether it deals with Predator A’s (or) Predator B’s”.
Sobre o histórico fantástico do Blackbird e sua concepção, extremamente recomendável a série de postagens do blog CAVOK, da qual deixou o primeiro link abaixo.
Aos versados em inglês, fica a dica de uma parte do website da CIA que trata de estudos de inteligência e dedica um documento exclusivamente do tema: Archangel: CIA's Supersonic A-12 Reconnaissance Aircraft.
http://breakingdefense.com/2015/09/bye-bye-u-2-cia-legend-allen-predicts-end-of-manned-reconnaissance/
http://www.cavok.com.br/blog/a-de-ataque-lockheed-a-12-oxcart-o-pai-do-sr-71-blackbird-parte-1/
https://www.cia.gov/library/center-for-the-study-of-intelligence/csi-publications/books-and-monographs/a-12/index.html
http://www.globalsecurity.org/intell/systems/sr-71.htm
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